Нещодавно вчені довели, що слухання аудіокниг ефективніше за перегляд екранізацій. Зараз все більше людей надає перевагу аудіокнигам, адже їх можна слухати під час подорожі, походу в магазин або прибирання. Проте, яким форматам книг паперовим чи аудіо молодь Рівненської області надає перевагу? Відповідь на це питання знайшли, провівши нові соціологічні дослідження.

Упродовж IV квартал 2021 року на Facebook сторінці книгозбірні було проведено опитування молоді Рівненської області «Книжковий батл: аудіокниги чи паперові видання?», загальною кількістю 50 респондентів.

Участь у анкетування взяли молоді люди віком 12-35 рр., що детально зображено на рис. 1., серед яких 62% – жінки, 30% – чоловіки, 8% респондентів вказали «волію не відповідати».

Рис. 1. Розподіл відповідей респондентів на запитання «Вкажіть, будь ласка, Ваш вік»

За результатами соціологічного дослідження, молодь, здебільшого, надає перевагу паперовим книгам (68%) над аудіокнигами (32%).

Так, 38% респондентів (рис. 2) читають паперові книги і 19% слухають аудіокниги (рис. 3) практично щодня, а 12 % і 25% – кілька разів на рік відповідно.

Рис. 2. Розподіл відповідей респондентів на запитання «Як часто Ви читаєте паперові книги?»
Рис. 3. Розподіл відповідей респондентів на запитання «Як часто Ви слухаєте аудіокниги?»

Серед опитаних 44,1% вказали, що купують паперові книги у книгарні, 76,5% беруть у бібліотеці, а 35,3% у рідних/друзів/колег у тимчасове користування. Натомість, аудіокниги слухачі завантажують на безкоштовних онлайн сервісах, серед них 13,3% також купують у Інтернет-магазинах.

Щодо жанрового різноманіття, то молодь надає перевагу фантастиці, фентезі (55,9% паперові книги / 62,5% аудіокниги), детективам (47,1% / 37,5%) та книгам із саморозвитку, мотивації (74,1% / 56,3%), психології (26,5% / 56,3%), пригодницько-історичним романам (44,1% / 25%), класиці (44,1% / 31,3%) і навчальній, довідковій літературі (32,4% / 43,8%).

Рис. 4. Жанри літератури, які читає молодь

У відповідь на запитання «Вкажіть, будь ласка, чому Ви надаєте перевагу паперовим книгам?»  учасники соціологічного дослідження зазначили, що «так зручніше, дешевше, і можна взяти у бібліотеці». Респонденти вказали на «особливу атмосферу», яку відчувають, читаючи паперові книжки, «приємний запах», «комфорт для очей», «естетика». «Тяжко передати почуття від ефекту справжньої книги: тактильні відчуття, особливий запах паперу, можливість при читанні книги моделювати голос героїв у голові».

Свій вибір аргументували також: «читаю з дитинства лише паперові», краще зорове сприйняття тексту», адже «в інших форматах не сприймаю», «легко повернутися до того місця, з якого увага почала розсіюватись», до того ж «сама увага менше розсіюється, бо ми ж так любимо робити дві справи одночасно, коли слухаємо аудіо».

Серед відповідей на вищезазначене питання також були: «певно я старомодний», «фанат «трушних» речей», «не проти і електронних. паперові все ще актуальні», «бо це круто)», «їх потрібно популяризувати, це важливо, особливо у сучасному світі».

Серед переваг аудіокниг респонденти вказали можливість слухати під час пробіжи, прогулянки, в дорозі, що «це зручно, особливо, коли зайнята рутинною роботою або бракує часу». Вибір аудіокниг, аргументували також «краще сприймаю звукову інформацію, а ніж візуальну», «технології не стоять на місці, то чому б не скористатися їх перевагами».

Крім того, респонденти зазначили: «Я не відмовляюся від аудіокниг, однак паперова завжди буде у фаворі. Це завжди не лише текст, а й відчуття та естетика».

Отже, дані соціологічного дослідження свідчать, що книги займають чільне місце у житті сучасної молоді регіону, адже 32 % респондентів читають книги практично щодня, а 22 % – кілька разів на тиждень. Незважаючи на швидкі темпи розвитку індустрії комп’ютерних технологій, і їх вплив на суспільство в цілому, паперова книга досі не втрачає актуальності. Так, молоді люди, здебільшого, надають перевагу паперовим книгам (68%) над аудіокнигами (32%).